Overlijden melden

Wat te doen bij overlijden?

Na een overlijden hoeft u echt niet meteen in de eerste uren van alles te regelen. Het is heel normaal om direct na het overlijden de ruimte te nemen voor uw emoties. Om even tot rust te komen. Afscheid te nemen. Wat regelt u als eerste en wat kan even wachten? Om u in deze uitdagende tijd te helpen, heeft RustZacht.nl een Checklist bij overlijden voor u samengesteld. Zo heeft u overzicht in wat u na een overlijden moet regelen en wanneer.

Overlijden melden?

Alle informatie over de uitvaart

085 - 400 11 22

24 uur per dag bereikbaar

'Een uitvaart kan maar één keer goed gaan. Daar doen wij alles aan. We werken met grote focus en altijd vanuit ons hart.'
Uitvaartverzorger
'Onmogelijke wensen rond afscheid nemen? Dat bestaat bijna niet! Er kan zoveel meer dan mensen denken....'
Uitvaartverzorger
'In een zeer moeilijke situatie rust brengen. Dat is wat wij doen. Er zijn, luisteren en precies inschatten waar de wensen liggen.'
Uitvaartverzorger

Checklist bij overlijden

Als een dierbare is overleden, moet er een arts langskomen om het overlijden officieel vast te stellen. In een ziekenhuis of verzorgingshuis wordt dat geregeld, maar als iemand thuis overlijdt, dan belt u zelf de huisarts of een andere arts. De arts stelt een verklaring van overlijden op, deze bestaat uit twee delen. Deze is nodig om de uitvaart te regelen.

Nadat de (huis)arts is geweest, neemt u contact op met RustZacht.nl. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar via 085 – 4001122. We zijn meestal binnen anderhalf uur aanwezig om de overledene thuis te verzorgen en/of eventueel mee te nemen naar een uitvaartcentrum. U gaat ondertussen alvast op zoek naar kleding en een legitimatie van uw dierbare. Ook bij een overlijden in de nacht komt ons zorgteam zo snel mogelijk langs. Meestal komen we de dag erna samen om alles te bespreken.

Familie, vrienden, collega’s en andere bekenden van de overledene worden meestal snel via de telefoon of WhatsApp op de hoogte gesteld van een overlijden. Daarnaast gebeurt het informeren met een (digitale) rouwkaart. Deze wordt binnen de eerste dagen na het overlijden verstuurd. De rouwkaart vermeldt de datum van overlijden en meestal een adres en contactgegevens van de nabestaanden. Voor genodigden bevat de kaart ook een uitnodiging voor het afscheid. Soms wordt er ook een rouwadvertentie geplaatst.

Zodra u klaar bent voor het plannen van de uitvaart, kunt u het beste contact met ons opnemen via telefoonnummer 085-4001122 of ons contactformulier. We kunnen al veel in gang zetten terwijl we wachten op de benodigde juridische documenten.

Wij doen voor u aangifte van het overlijden bij de burgerlijke stand. De akte van overlijden krijgt u daarna van ons. Maak hier meerdere kopieën van. Die heeft u vaak nodig om instanties te informeren. Mocht u zelf aangifte willen doen, dan is dat natuurlijk ook mogelijk.

Bij de notaris vraagt u een verklaring van erfrecht op. Dit is een officiële verklaring met daarin informatie over de overledene, de nalatenschap en de erfgenamen. Deze heeft u nodig om zaken met de bank te kunnen regelen. Als er een testament is, maakt dat het verdelen van inboedel en vermogen eenvoudiger. Als het banksaldo van de overledene lager is dan € 100.000 en er geen testament is, dan is een verklaring van erfrecht niet nodig. Dit bespaart notariskosten. Mensen kunnen in hun testament aanwijzen wie de afwikkeling van de erfenis gaat regelen: de executeur. Dit kan één van de erfgenamen zijn of een buitenstaander.

Is er een levensverzekering afgesloten op naam van de overledene? Of is er een overlijdensrisicoverzekering gekoppeld aan de hypotheek? Wanneer de verzekering een bedrag uitkeert, kunnen nabestaanden hiermee de hypotheekschuld (gedeeltelijk) aflossen.

Welke verzekeringen had de overledene nog meer lopen? Sommige verzekeringen, zoals een ziektekostenverzekering en WA-verzekering, kunt u direct stopzetten. Als de woning nog moet worden verkocht, is het verstandig om de inboedel- en opstalverzekering door te laten lopen totdat dit is afgerond.

  • De volgende instanties moeten op de hoogte worden gebracht van het overlijden:
  • Werkgever
  • Pensioenfonds
  • Verzekeringsmaatschappijen
  • Banken
  • Organisaties waar de overledene abonnementen en lidmaatschappen heeft
  • Donateurschappen
  • Verenigingen
  • Woningbouwvereniging
  • Klantenkaarten

 

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) wordt na de aangifte van overlijden automatisch

op de hoogte gebracht. U kunt hier navragen wat de gevolgen zijn voor de
pensioenen en uitkeringen die de SVB uitkeert.

Maak een afspraak bij de bank. Bereid u goed voor en zet alle vragen op papier. Probeer uit te zoeken welke producten de overledene bij de bank heeft lopen:

  • Betaalrekeningen
  • Spaarrekeningen
  • Machtigingen
  • Automatische incasso’s
  • Creditcard
  • Lijfrenteverzekeringen en koopsompolissen
  • Hypotheek
  • Beleggingen
  • Bankkluis
  • Leningen
  • Bespreek met de bank of de rekeningen op een andere naam moeten komen te staan. Vraag ook of u de producten kunt opzeggen. Deze producten kunnen natuurlijk bij verschillende banken of instanties zijn afgesloten.

Tip: Wilt u nagaan of de overledene nog ergens een bankrekening heeft? De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft een loket geopend voor slapende tegoeden.

Mochten er na het lezen van deze beknopte checklist bij overlijden nog vragen zijn, aarzel dan niet en bel onze gratis hulplijn 085 – 400 11 22 of neem contact op via ons contactformulier.

RustZacht.nl helpt u graag op weg

Heeft u vragen over wat u wanneer moet regelen? Komt u er niet uit? Aarzel dan niet om contact op te nemen met RustZacht.nl, via 085-4001122 of ons contactformulier. Wij helpen u graag verder.

Wat vinden anderen van ons?

Zeer goede begeleiding gehad. Alle zorgen uit handen genomen en er werd fantastisch ingespeeld op onze wensen en onzekerheden. Dankzij de steun hebben we een mooi afscheid gehad waar ook mijn vader met veel warme gevoelens aan terug denkt. Zakelijk goed begeleid, zodat ik geen enkele verrassing gehad heb.
Jurgen Bohlken
We zijn bij toeval bij RustZacht.nl terecht gekomen. Een schot in de roos. Ze hebben ons als een rots in de branding begeleid in deze voor ons zeer zware periode. Hij gaf ons na overleg de juiste adviezen, dacht actief mee, was altijd bereikbaar en we konden diverse zaken zelf persoonlijk invullen….kortom de perfecte uitvaartbegeleider.
Don Hoppenbrouwer
RustZacht.nl heeft de uitvaart van zowel mijn moeder in als die van mijn vader perfect verzorgd en begeleid. Op een fijne, attente, integere en (gelukkig) informele wijze is de uitvaart precies gegaan zoals wij dat voor onze ouders voor ogen hadden.
Marjolein Bruurs
Toen mijn moeder overleed, heeft RustZacht.nl ons begeleid om haar afscheid en uitvaart te organiseren. Dit was een prima keuze. Met veel rust, prettig informeel en uitstekende communicatie heeft RustZacht.nl samen met ons van de afscheidsceremonie een mooie dag weten te maken.
 Ik kijk er met een warm gevoel op terug.
Thomas de Jager